Foredrag om podkast?

Podkast eksploderer i Norge i 2016

Begrepet «podcast» ble opprinnelig laget til beskrive «lyd-blogging». Begrepet kan referere til både innhold og leveringsmetode, mens «podkasting» refererer kun til leveringsmåten (kilde Wikipedia). Podkastingkonseptet har eksistert i over 10 år allerede,  men det har stort sett vært radioprogrammene til NRK som har vært lagt ut som podkaster.  De siste årene har flere kommet på banen, men først og fremst mediehus som har brukt plattformen for allerede eksisterende innhold. Så plutselig – det siste året har det skjedd noe, og podkasten har eksplodert i Norge!

 

Sosialt sett som podkast – og foredrag

Sosialt sett har vært et påtenkt konsept i lang tid, men ble endelig publisert for første gang 10. mars 2016. Etter kun åtte episoder ble vi invitert til å holde foredrag om podkasten på Yggdrasilkonferansen, Norges viktigste konferanse for digital brukeropplevelse. I foredraget fortalte vi om hvilke tanker som lå til grunn for oppstarten av Sosialt sett og hvorfor vi tok de valgene vi tok da vi startet opp. Videre gikk vi gjennom den konkrete prosessen med å lage hver enkelt episode, alt fra teknisk utstyr og etterarbeid, til arbeidsflyt og verktøyene vi bruker for å jobbe sammen – selv om vi representerer to ulike byråer i to byer på hver sin side av landet. Målet var at tilhørerne skulle få en enkel og nødvendig informasjon om både strategi, teknisk prosess og hvordan sette podkast som plattform inn i en større sammenheng.

 

iphone-518101_960_720

 

Podkast som en del av noe større

En viktig oppgave for alle merkevarer  – også for Sosialt sett, er å bygge et «community». Vi ønsker å oppnå et fellesskap med lytterne våre gjennom tilstedeværelse i flere kanaler. Dette gjør vi ved å bruke sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat (‘sosialtsett’), Twitter – og nå denne nettsiden) til å dele tanker om tema i forkant, spørre lytterne om innspill, svare på spørsmål, hente inn feedback, gjøre research og rett og slett snakke med lytterne våre. Dette er viktig både av distribusjonshensyn, men også fordi det gir oss verdifull feedback som gjør at Sosialt sett kan utvikle seg videre og stadig bli bedre.

 

Er du nysgjerrig på podkast?

I tillegg til å lage en ny episode med et konkret tema hver uke, vil vi i Sosialt sett kombinere erfaringen med ukentlig podkast, med faget vi til daglig utøver i FLY og VU, altså rådgivning om markedsføring, kommunikasjon og sosiale medier.

Kunne du tenkte deg å booke inn et foredrag til din virksomhet, eller ønsker du at Sosialt sett skal komme og lage podkast fra din konferanse?

 

Ta kontakt med oss!

 

 

Heidi Sperre

Heidi er den kritiske sosiologen med utdanning innen psykologi, organisasjonsutvikling og sosiologi. Hun har en stor interesse for teknologi og mulighetene det representerer for mennesker og bedrifter, og har skrevet masteroppgave om sosiale medier. Hun er gründer av kommunikasjonsbyrået FLY as som tilbyr kompetanse på digitale flater i form av rådgivning, strategi, innholdsproduksjon og foredrag om sosiale medier og digitaliseringen av samfunnet vårt. Mer her: www.flyas.no

No Comments

Post a Comment