10 tips til flere «likes» og økt engasjement

I episode 13 i Sosialt sett snakker vi om jaget etter «likes».

Vi søker alle anerkjennelse fra andre mennesker. På sosiale medier er det mer tydelig enn noengang, og vi rangerer hverandre, telle likes og kommentarer, og  bruker alle triks i boken for å sammenligne oss med andres liv eller andre bedrifter. Hva gjør dette med oss? Higen etter bekreftelse blir stadig større.  

 

Se meg, lik meg!

Tendensen er at vi legger igjen færre likes og kommentarer i sosiale kanaler, fordi vi blir mer restriktive med vårt engasjement. Samtidig har bedrifter paradoksalt nok behov for stadig mer engasjement og flere likes, for å vise de sosiale algoritmene at innholdet de publiserer er relevant og godt.

Gjennom våre erfaringer med egen tilstedeværelse i sosiale medier, og vårt arbeid med kunder over flere år, har vi samlet sammen noen tips til hvordan man som virksomhet kan få økt engasjement, og enkelt sagt; få flere likes.

 

10 tips til hvordan man kan få mer og bedre engasjement / «likes»:
  1. Den gode historien må være utgangspunktet
  2. Jordnært, ekte – ikke katalogpreget
  3. Kvalitet i alle ledd
  4. Få andre til å omtaler deg/din merkevare, fremfor at du forteller om deg selv
  5. Ha fokus på det visuelle
  6. Levende, fremfor flatt (eksempelvis video vs bilde)
  7. Være engasjert, oppmuntre til dialog og følge opp dialogen
  8. Vær overraskende, både kreativt – men viktigst å være tilstede når kundene ikke venter det
  9. Ha en strategi og planlegg, men gi også rom for øyeblikkene og her-og-nå
  10. Skap historier rundt mennesker og vis frem personligheten til virksomheten

 

Betydningen og prioriteringen av disse punktene vil selvsagt kommer an på person, merkevare og kontekst. Det er også viktig å tenke over hva man vil oppnå og hvorfor, enten du er bedrift eller privatperson – og være tro mot strategi, konsept og målet. Men – har du dette forankret i bunn, og i tillegg tar våre 10 tips med i betraktningen, kan du bygge en god digital, sosial tilstedeværelse.

 

Lykke til!

Tags:

Heidi Sperre

Heidi er den kritiske sosiologen med utdanning innen psykologi, organisasjonsutvikling og sosiologi. Hun har en stor interesse for teknologi og mulighetene det representerer for mennesker og bedrifter, og har skrevet masteroppgave om sosiale medier. Hun er gründer av kommunikasjonsbyrået FLY as som tilbyr kompetanse på digitale flater i form av rådgivning, strategi, innholdsproduksjon og foredrag om sosiale medier og digitaliseringen av samfunnet vårt. Mer her: www.flyas.no

Post a Comment